Social Media

Tips: 6 Ubat Semula Jadi di Rumah untuk Melegakan Sakit Gigi

Hello friends, 

Semalam selepas menghantar my husband pergi airport, saya makan donut anakku sbb macam sayang mau buang. Tetapi disebabkan ini, diriku sakit gigi lagi! ya, sakit gigi lagi, gigi yang sama tapi tu lah, bila sakit, baru fikir nak jumpa dentist tetapi bila dah okay, lupa sudah.


Sakit gigi ni kan memang betul-betul buat rasa diri terganggu.Biasanya sakit gigi berlaku kerana karies gigi, kecedaran gigi dan penyakit gusi. Jadi, bila dah sakit, laju saja tangan mencari info macam mana nak merawat sakit gigi ini. Syukur banyak tips yang dijumpa untuk melegakan kesakitan sementara tetapi peringatan untuk diriku, lepas sakit dah hilang ni, saya akan berjumpa doktor gigi untuk mendapatkan rawatan selanjutnya.


Walaupun anda boleh mengambil ubat penahan sakit seperti aspirin, naproxen, atau ibuprofen untuk kelegaan segera, ubat ini mungkin tidak begitu berkesan untuk kesakitan gigi. Sebaliknya, berikut adalah beberapa ubat alternatif semula jadi yang telah terbukti berkesan dan boleh digunakan untuk melegakan sakit gigi secara kecemasan.


1. Air Garam

Air garam merupakan antiseptik semula jadi yang baik untuk membunuh bakteria dalam mulut. Berkumur dengan air garam bukan sahaja membunuh bakteria tetapi juga membantu mengeluarkannya apabila anda meludah air tersebut.

Kajian mendapati air garam membantu menyembuhkan luka mulut dan membuat gusi lebih sihat, selain mengurangkan keradangan.

Cara menggunakan air garam:

  • Campurkan 1 sudu teh garam dalam 240 ml air.
  • Berkumur selama 30 saat dan ludahkannya.
  • Elakkan menelan air garam.


2. Bawang Putih

Bawang putih mengandungi allicin, sebatian dengan banyak khasiat perubatan. Penyelidikan menunjukkan bahawa allicin berkesan membunuh bakteria penyebab karies dan sakit gigi.

Cara menggunakan bawang putih untuk sakit gigi:

  • Kunyah seulas bawang putih yang telah dikupas.
  • Tumbuk bawang putih hingga menjadi pes dan sapukan pada gigi yang sakit.
    Nota: Allicin hanya berkesan dalam jangka masa pendek, jadi pastikan menggunakan bawang putih segar.



3. Soda Penaik (Baking Soda)
Soda penaik mempunyai sifat antibakteria dan boleh digunakan untuk kelegaan sementara daripada sakit gigi.

Cara menggunakan soda penaik:

  • Campurkan sedikit soda penaik dengan beberapa titis air untuk membuat pes.
  • Sapukan pes tersebut pada gigi yang sakit menggunakan jari.


4. Daun Jambu Batu
Daun jambu batu terkenal dengan kesan antimikrob dan anti-radang. Jika anda mempunyai daun ini, ia boleh membantu meredakan sakit gigi.

Cara menggunakan daun jambu batu:

  • Kunyah daun jambu batu yang segar.
  • Atau, rebus daun jambu batu yang dihancurkan dan gunakan air rebusan sebagai kumur mulut.


5. Air Kumur Aloe Vera
Jika tiada daun jambu batu, anda boleh membeli air kumur aloe vera dari pasar raya. Air kumur ini bukan sahaja berguna untuk kes kecemasan, malah baik untuk penggunaan harian.

Kajian membuktikan bahawa air kumur aloe vera sama berkesan seperti kumur mulut yang mengandungi klorheksidin dalam mencegah penyakit gusi.

Cara menggunakan aloe vera:

  • Ambil sedikit air kumur aloe vera dan berkumur selama 30 saat.
  • Ludahkan dan ulang dua kali sehari.


6. Tinggikan Kedudukan Kepala
Kadang-kadang, tekanan pada gigi yang sakit boleh menyebabkan kesakitan bertambah. Tidur dengan kepala yang ditinggikan atau menggunakan bantal tinggi boleh mengurangkan tekanan dan sakit gigi.


Ingat:
Rawatan kecemasan yang disebutkan di atas hanya memberi kelegaan sementara. Pastikan anda berjumpa doktor gigi untuk pemeriksaan dan rawatan lanjut.

Sakit gigi secara tiba-tiba memang sangat menyakitkan dan memerlukan pemeriksaan menyeluruh daripada doktor gigi. Sementara menunggu temu janji, anda boleh cuba beberapa ubat semula jadi ini untuk kelegaan segera.

Post a Comment

Theme by BD