Journey saya nak jadi Takaful Agen


Untuk blog post kali ini, saya nak kongsikan mengenai journey saya menjadi Takaful/Insurans Agen. Sebelum ni saya memang sudah terfikir nak jadi Takaful/ Insurans Agen ni sebab dah ada awareness betapa pentingnya ada takaful/insurans dan memang ada ambil insurans tapi tak tahu nak mula kat mana, nak buat apa dan sibuk dgn tugas hakiki dan keluarga juga so lupakan saja.

Selepas saya berhenti kerja 20 Feb 2024 hari tu, sepatutnya bulan 3 dah start kerja baru tetapi saya tak jadi disebabkan saya tukar plan, nanti saya kongsikan cerita ini bila semuanya confirm nanti.

After I changed plan dan sementara tunggu semua documentation selesai, saya buat macam-macam benda yg saya nak lakukan sebelum ini.If you guys follow me on my social media, you guys nampak saya update saya buat itu ini seperti pergi career conventions, attended webinars and workshops online, saya memang tak reti duduk diam.

Macamna saya boleh tahu mengenai nak jadi Takaful/Insurans agen ni?
Kebetulan one of my friend yang saya kenal ni dan merangkap sbg saya punya agent takaful juga ada contact saya tanya berminat tak untuk ikut career talk agency tempat dia sekarang. Dia sebelum ni pernah ada beberapa kali juga dia tanya tetapi disebabkan komitment kerja saya tak dapat join. Since I'm free dan nak tahu juga, saya joined.

Selepas saya joined career talk tu, saya rasa saya dah nampak jalan untuk saya menceburi bidang takaful/insurans ni. Jadi saya inform kawan saya ni, saya interested nak masuk nak jadi Takaful Agen!

Maka bermulalah journeyku nak jadi Takaful Agent. Tak mudah kawan-kawan. Banyak behind the scenes. Sini saya kongsikan setiap steps yang saya lalui so far.

1. Attend any takaful/ insurance agency career talk
- I joined Muqmeen Group- Prudential secara virtual saja, effort saya punya kawan memang tip top utk ini, thank you Hajar kasi buat Googlemeet.

2. Take Takaful Basic Exam(TBE)
- After that career talk, saya pergi jumpa the Manager physically and he explained the details with me dan bila I tgk mcmn so I decided to take the TBE. Before take this exam, memang study betul- betul lah. Lagi-lagi Takaful ni banyak terms yang dalam Bahasa Arab so kena hafal.Ambil masa seminggu juga utk saya study.
Syukur saya passed my exam. In parallel, saya juga ikut compulsory training yang diadakn secara fizikal so kena travel. Saya bawa anak saya juga sebab nak pass dia dekat husband di train station.







3. While waiting for Agent ID...
Selepas dah passed exam, saya ikut compulsory training secara physical setiap Sabtu pagi. At the same time, saya start gather contact, belajar familiar dgn terms takaful dan start share awareness about apa tu takaful di social media. Saya beranikan diri untuk contact kawan-kawan lama, yang ni saya tahu apa org fikir orang ada fikiran, dah lama tak contact suddenly nak jual insurans/takaful lah tu. Bila saya di posisi Takaful Agent, baru saya faham... 










4. Dah dapat Agent ID
Dah dapat Agent ID, ada banyak benda kena buat seperti download related apps, e-learning, buat appointment dsbnya. Disini bermulalah betul-betul real sudah.


Kesimpulannya
I don't know where this will lead me tapi I will always remember kenapa saya memilih untuk menceburi bidang ni at first place. 
I will always do my best and be really good at it.

Saya berharap perkongsian saya kali ini dapat membantu atau menginspirasi semua wanita diluar sana.

Cari takaful/insurans, cari saya! 
Kalau sudah ada insurans tpi tak tau apa dan kenapa ambil sebelum ni, boleh contact saya juga untuk review.

Your working mom bestie,
Aya ❤️

Comments

Popular Posts