Social Media

Tetaplah bekerja wahai ibu-ibu!

 


Out of nowhere I feel like wanted to write about this topic. I'm not sure what's triggered me to write about this topic. 
Maybe my bank account? hahaha. My bank account amount always trigger me and always make me sedar diri.

After become a mom, to be really honest, there's many times I consider to stop working so I can focus on my child.Siapa tak mau tengok anak membesar di depan mata dan siapa tak mau mendidik anak supaya menjadi anak seperti yang diinginkan kan?
But, sayang seribu sayang, I'm not born from rich family and my husband also not rich yet so I sedar diri dan I decided to tetap bekerja mencari rezeki and also I feel wasted if I'm not use my experiences and knowledge that I earned for many years after get married and become a mom.

When I think deeply, there's many good things happen when I'm working. It's benefits to myself and my family. Here are the benefits that I can think of, 
• I can pay all my commitments like takaful/insurance
• I can support husband and my parent
• I can send my child to better school
• I have freedom to do what I like
and so on...

In my personal opinion kan, agak sayanglah apabila mummies yang ada berpendidikan tidak bekerja selepas ada anak.Jika anda T20 atau orang kaya, it's acceptable, but kita yang masih B40 ni, kena sedar diri dan berusaha untuk bekerja supaya keadaan ekonomi dan sosial keluarga kita dalam keadaan baik dan menjadi lebih baik. 

Apabila saya bercakap mengenai tetaplah bekerja ni, tidak hanya bekerja di pejabat atau bersama company-company orang kereana di zaman internet yang maju ini, ada macam-macam pekerjaan yang boleh dibuat dari rumah saja. Tetapi saya nasihatkan mummies out there yang buat pekerjaan secara online, harus berhati-hati dalam memilih dan menerima kerja secara talian ini. Jangan main accept saja,silalah siasat dan tanya-tanya yang lebih berpengalaman.
Dan yang paling penting, jangan abaikan anak-anak disebabkan pekerjaan yang kamu boleh buat dirumah. Set kan masa bekerja dan set juga masa untuk anak. Jangan guna alasan, saya buat kerja ini untuk anak-anak sampai anak terabai.

For me, tetaplah bekerja wahai mummies sebab saya pernah rasa mcmn susahnya tak ada duit utk diri sendiri, nak beli keperluan diri sendiri pun hesitate dan minta dari suami pun malu  sebab dia sudah memberi utk keperluan keluarga.Saya sedar suami saya belum mampu nak menanggung semua keperluan saya dan keluarga sendiri jadi saya mengambil keputusan untuk terus bekerja.

Saya sangatlah faham tentang struggle yang dihadapi oleh working moms sebab saya sendiri mengalaminya.Tetapi bagi saya, semua cabaran itu tidak mematahkan semangat saya untuk mencari rezeki untuk diri dan keluarga.

Nasihat saya, jadilah berdikari tanpa merendahkan suami sebagai ketua keluarga.Semua keperluan keluarga, pastikan si suami memenuhi tanggungjawab dia dan selebihnya bergantung kepada isteri.


Post a Comment

Theme by BD